"Amazing Race" for mellomtrinnet

.Hei!

Plutselig var det fredag, tror aldri jeg har opplevd at en uke har gått så fort som dette før! Jeg har jobbet en dag i butikken, og alle de andre dagene har jeg vært på skolen for å ordne ting og gjøre det fint i klasserommet til elevene mine kommer på mandag. Jeg gleder meg så utrolig mye til å ta dem i mot, føler at jeg har vært klar for det siden første praksisperiode på Høgskolen... Og klasserommet har blitt så fint, har fortsatt vanskelig for å tro at jeg faktisk har fått akkurat den jobben jeg ønsket meg: kontaktlærer for førsteklasse på den lokale skolen!

Selvfølgelig har jeg fått slappet av litt den siste uka også, har blant annet vært på kino (alene, for andre gang i mitt liv!) på Monsteruniversitetet - har sett den to ganger nå, og jeg elsker den. Jeg er generelt veldig glad i Pixar og Disney, og denne filmen var veldig morsom og sjarmerende, med fantastiske karakterer: Mike, Sulley, Oozma Kappa-gjengen, Randall (han er utrolig søt i denne filmen!) og alle de andre. Anbefales på det sterkeste!



Men, til saken: I dag tenkte jeg å gi dere mine to versjoner av TV-programmet "Amazing Race", laget for henholdsvis sjette og sjuende trinn. Jeg gjennomførte begge disse i våres, og fikk utelukkende positive tilbakemeldinger fra både elever og andre lærere. Det krever litt planlegging på forhånd, men faktisk ikke så mye som man skulle tro. Det dere får se her er selvfølgelig bare ideer, og alt kan endres for å passe best mulig til dine egne elever.

For dere som ikke har sett "Amazing Race", det er en konkurranse mellom mange ulike lag, med to personer på hvert. Lagene får forskjellige oppgaver, og når oppgaven er løst riktig får de neste oppgave/ledetråd.

Det kan lønne seg å alliere seg med en annen lærer eller inspektør/rektor når man skal gjennomføre opplegget - begge mine opplegg er laget for to eller flere voksne per klasse, men oppgavene kan enkelt gjøres om så du kan gjennomføre alene.

 

"AMAZING RACE" 6.TRINN

 

 

Oppgave 1. Finn svaret på spørsmålet nedenfor og si det til Marthe. Dere får neste oppgave når dere har svart riktig!

- Hva lever Buormen av?

 

 

Oppgave 2. Oversett til engelsk:

 

- "Presidenten er en mektig mann. Han er gift med førstedamen". (Lagde setning med ukas gloser!)

 

Når setningen er oversatt riktig får dere neste oppgave.

 

 

Oppgave 3. Nede på parkeringsplassen står det en hvit Mini Cooper. Foran det ene bakhjulet står det en liten boks. Der ligger ledetråd 4!

 

Oppgave 4. Finn svaret og si det til Marthe, da får dere neste ledetråd:

- "I en liten dam vokser det en fin vannlilje. For hver dag som går blir blomsten dobbelt så stor. Etter 20 dager dekker vannliljen hele dammen. Etter hvor mange dager dekker vannliljen HALVE dammen?" Svar: 19 dager

 

Oppgave 5. Gå inn på origami-sidene på Fronter. Lag soft-isen. Den skal lages i hvitt papir, og kjeksen skal fargelegges brun. Når den er ferdig skal dere gi den til inspektøren. Hun gir dere neste oppgave!

 

Oppgave 6. Finn svaret og si det til Marthe. Dere får neste ledetråd når dere svarer riktig:

- "Mariannes far har fem døtre: De fire eldste heter Chacha, Cheche, Chichi og Chocho - hva heter den yngste?" Svar: Marianne 

 

Oppgave 7. Gå tilbake til den hvite Minien på parkeringsplassen. Finn bilens registreringsnummer (bilskiltet). Ikke bry dere om bokstavene, men se på tallene. Finn TVERRSUMMEN av tallene og gi denne til Marthe. Det første laget som oppgir riktig tverrsum vinner! Ps. Vet dere ikke hva tverrsum er? Jeg har hengt opp en forklaring et sted i klasserommet, nå må dere lete:)

Lappen i klasserommet: Tverrsum: Når du skal finne tverrsummen av f.eks. et bilskilt må du legge sammen alle tallene! Eks. 12146 = 1 + 2 + 1 + 4 + 6 = 14  Deretter må du legge sammen tallene i svaret, sånn at du til slutt ender opp med ETT tall: 14 = 1 + 4 = 5

 



 

"AMAZING RACE" 7.TRINN

 

 

Racet åpnet med følgende beskjed: Let etter første ledetråd på fotballbanen!

 

Ledetråd 1. Frakt et tent lys tilbake til klasserommet og gi det til Marthe. Lyset skal brenne når hun får det! Dere finner fyrstikker og lys i det ene fotballmålet. Hvis lyset slukker på veien må dere gå tilbake og tenne det på nytt.

 

Ledetråd 2. Finn svaret på gåten og si det til Trude:

- "I en liten dam vokser det en fin vannlilje. For hver dag som går blir blomsten dobbelt så stor. Etter 20 dager dekker vannliljen hele dammen. Etter hvor mange dager dekker vannliljen HALVE dammen?" Svar: 19 dager

 

Ledetråd 3. Gå ut til området rundt inngangen deres. Der finner dere en eske/boks. Oppi den ligger neste ledetråd.

 

Ledetråd 4. Nede på parkeringsplassen står det en hvit Mini Cooper. Foran det ene bakhjulet står det en boks. I boksen ligger det mange blader, fra fem forskjellige trær og busker. Ta med 1 blad av hver sort tilbake til Marthe i klasserommet.



Ledetråd 5. Legg bladene på riktig plass: (på arket stod det "Bjørk", "Lønn", Nypebusk", "Eik" og "Osp". Elevene måtte finne ut hvilke blader som var hva).

 

Ledetråd 6. Skriv et dikt til Trude. Det skal ha seks linjer, og linje 1 skal rime med linje 2, linje 3 skal rime med linje 4, og linje 5 skal rime med linje 6. Det skal være et ordentlig dikt, ikke et tulledikt. Diktet skal føres PENT inn på arket dere har fått. Når Trude er fornøyd får dere neste ledetråd.

 

 

 

Ledetråd 7. Finn svaret og gi det til Marthe:

- "Mariannes far har fem døtre: De fire eldste heter Chacha, Cheche, Chichi og Chocho - hva heter den yngste?" Svar: Marianne 

 

 

Ledetråd 8. Gå tilbake til Minien på parkeringsplassen. Finn bilens registreringsnummer (bilskiltet). Ikke bry dere om bokstavene, men se på tallene. Finn TVERRSUMMEN av tallene og gi denne til Marthe. Det første laget som oppgir riktig tverrsum vinner! Ps. Vet dere ikke hva tverrsum er? Jeg har hengt opp en forklaring et sted i klasserommet, nå må dere lete:)

Lappen i klasserommet: Tverrsum: Når du skal finne tverrsummen av f.eks. et bilskilt må du legge sammen alle tallene! Eks. 12146 = 1 + 2 + 1 + 4 + 6 = 14  Deretter må du legge sammen tallene i svaret, sånn at du til slutt ender opp med ETT tall: 14 = 1 + 4 = 5

 

Ledetråd 9. Gi svaret til Marthe: Hvilken fane må du åpne for å få sidekant-linjer i et Word-dokument? Om dere ikke vet svaret kan dere bruke PCene på hemsen - bare husk å slå av etter dere! Første lag med riktig svar vinner!

 

 

Det var altså mine to varianter av "Amazing Race"!  Håper det kan komme noen til nytte, erfaringen sier i hvertfall at dette er noe elevene setter stor pris på. Lykke til!

 

 



Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Marthe Lunde Kristoffersen

Marthe Lunde Kristoffersen

27, Fredrikstad

Jeg er drømmende, fantasifull og kreativ, og glødende opptatt av de tingene jeg tror på. Ved siden av lærerjobb og butikkjobb liker jeg å synge, lage mat, se på tegnefilm, drømme meg bort, samle på solbriller, bake, skrive fanfiction og tegne tegneserier om "The Cats". Denne bloggen handler om min hverdag, og byr på oppskrifter, tegneserier, undervisningstips og klær - blant annet. Følg meg på twitter: @MartheLK Og Instagram: marthe2206

Kategorier

Arkiv

hits